Nu finns det en helt ny kod i Övergripande tjänstekrav - S1.7 Avfall. Den handlar om avfall som uppkommer till en följd av arbetena i entreprenaden, såsom luftfilter, batterier, ljuskällor och liknande.
Koden är påfylld med en lång rådstext om avfallshantering i allmänhet och farligt avfall i synnerhet. Det finns också ett flertal nya exempeltexter som gör det tydligt vad som gäller. Avfallshantering är en stor fråga för hållbarhet och det är dessutom kostsamt. Med andra ord är det viktigt att det är tydligt vad som gäller i en entreprenad.
Några frågor man bör ställa sig är:
Starta ett nytt avtal och öppna Övergripande tjänstekrav så hittar du de nya texterna under S1.7 Avfall.
Notera att skrivningarna i S1.7 Avfall endast gäller för avfall som uppkommer till en följd av L:s arbete, inte tjänsten SF4 Avfallshantering. Den handlar om är L tar hand om avfall åt B, exempelvis genom att samla ihop och transportera avfall inom en verksamhet.